Cristina García Rodero, Veliki teden v kraju Bercianos de Aliste (Zamora), Državni natečaj v fotografiji na temo tradicionalne kulture, 1987. Foto: SEM
Cristina García Rodero, Veliki teden v kraju Bercianos de Aliste (Zamora), Državni natečaj v fotografiji na temo tradicionalne kulture, 1987. Foto: SEM

V Slovenskem etnografskem muzeju danes vrata odpira gostujoča fotografska razstava Nesnovno. Dediščina in kolektivni spomin.

Kot sta zapisala kustosa razstave Antonio Munoz Carrion in Maria Pia Timon Tiemblo, razstava nesnovno dediščino Španije prikazuje skozi delo, odnose, geste, prizore iz vsakdanjega življenja, poklice in praznovanja. Nekatere podobe na fotografijah med seboj loči skoraj stoletje, vendar kljub temu po svoje soobstajajo in prikazujejo življenje različnih oblik pretekle resničnosti, ki so pogosto ostale spregledane pri proučevanju kulture in z njo povezanih interpretacij.

Elementi nesnovne dediščine so pomemben del vsake kulture, so svojevrstna dediščina, ki jo Unesco varuje s konvencijo o varovanju nesnovne kulturne dediščine. Ratificirale so jo številne države, vključno s Španijo. Skladno s konvencijo se vanjo uvrščajo ustna izročila, izrazi in jezik, uprizoritvene umetnosti, družbene prakse, rituali in praznovanje, znanja in prakse o naravi in svetu ter tradicionalne obrtne veščine, so zapisali v SEM-u.

Fotografije španskega vsakdana skozi zadnjih 150 let na razstavi Nesnovno. Dediščina in kolektivni spomin

Fotografi v Španiji so že v 19. stoletju začeli po naročilu dokumentirati premičnine in nepremičnine, denimo katedrale, muzeje, samostane, gradove, slike, dragocene predmete itd. Nekatere med njimi sta pritegnila tudi dokumentiranje in interpretacija nesnovnih vidikov kulture – ljudi in njihovih načinov življenja, s čimer razstava ponazarja sposobnost fotografov za opazovanje vsakdanjika. Po besedah kustosov nam danes te fotografije pomagajo bolje razumeti življenje v preteklosti, kar se je iz nje ohranilo do danes in kar se je spremenilo ali izgubilo.

Prikazane vsebine na fotografijah, posnetih mnogo pred podpisom konvencije, se na pričujoči razstavi tako ponujajo v branje v novi luči. Razstava obiskovalca nagovarja k temu, da na fotografijah odkriva na prvi pogled skrite podrobnosti. Na njih so ljudje, ki se družijo in povezujejo ob različnih priložnostih, prazničnih, delovnih ali domačih, ki jih kljub velikim družbenim in gospodarskim spremembam v današnjem času še vedno prepoznamo.

Nesnovni svet se gledalcu na razstavi ponuja skozi oči in objektive Jeana Laurenta, Mariana Morena, Baltasarja Cueja, Aurelia de Colmenaresa y Orgaza, Pedra Ibarre, Eustasia Villanueve Gutierreza, Otta Wunderlicha, Antonia Passaporteja, Loty, Luisa Escobarja Lopeza in Cristine Garcie Rodero.

Aurelio de Colmenares y Orgaz, grof Polentinski, Potiskanje čolna, 1900–1915. Foto: SEM
Aurelio de Colmenares y Orgaz, grof Polentinski, Potiskanje čolna, 1900–1915. Foto: SEM

Razstavo je pripravil generalni direktorat za kulturno dediščino in likovne umetnosti ministrstva za kulturo in šport Španije, izvedel pa SEM na pobudo in s podporo veleposlaništva Španije v Sloveniji kot del kulturnega programa španskega predsedovanja Svetu Evropske unije. Na ogled bo do 19. novembra.