Delo, ki se je na eBayu prodajalo kot študija Pierre-Augusta Renoirja. Foto: Ebay
Delo, ki se je na eBayu prodajalo kot študija Pierre-Augusta Renoirja. Foto: Ebay

Po besedah Carine Popovici so s spletne strani prenesli nekaj slik, analiza pa je pokazala, da je bilo polno ponaredkov. Verjetnost, da ne gre za pristna dela, je bila večinoma okoli 95-odstotna. "Algoritem je vse identificiral kot ponaredke," je za The Guardian izjavila Popovici in dodala 40 odkritih ponaredkov zgolj "vrh ledene gore".

"Monetovo" delo še zmeraj na prodaj
Med slikami, ki so jih testi umetne inteligence (UI) prepoznali kot ponaredke, je tudi platno, ki je oglaševano kot delo impresionističnega slikarja Clauda Moneta. Slika z naslovom Gozd s potokom se je prodajala za nekaj več kot 557.000 evrov. Prav tako ponarejeno delo, navedeno kot študija Pierre-Augusta Renoirja, pa se prodaja za nekaj več kot 153.000 evrov. Podjetje s sedežem na Floridi, ki je prodajalo ponarejeno delo Renoirja, je, potem ko je Guardian stopil v stik z njim, delo umaknilo s svojega seznama umetnin, ki jih ponuja na eBayu. Za časopis so sporočili, da ne prodajajo ponarejene umetnosti.

Prodajalec ponarejenega dela Moneta s sedežem v Ohiu pa se ni odzval na Guardianova vprašanja. V njegovem opisu seznama umetnin, ki jih prodaja na eBayu, je mogoče prebrati: "Popolnoma zagotavljam, da je slika originalno olje na platnu iz leta 1867, ki ga je podpisal in datiral Claude Monet. Slika ni v popolnem stanju in nimam nobenega dokazila o izvoru razen tega, da jo imam že več kot 20 let."

Ponaredek Monetovega dela je še zmeraj mogoče kupiti na eBayu. Foto: Ebay
Ponaredek Monetovega dela je še zmeraj mogoče kupiti na eBayu. Foto: Ebay

Z eBaya so za časopis sporočili, da je prodaja ponarejenih izdelkov na eBayu strogo prepovedana in da so zavezani k zagotavljanju, da je blago, ki se prodaja na njihovi platformi, pristno. "To počnemo z uporabo več plasti tehnologije umetne inteligence, strokovno usposobljenih preiskovalcev eBayja in programov za zaščito kupcev. EBay je leta 2022 proaktivno blokiral objavo 88 milijonov domnevnih ponaredkov, medtem ko je po pregledu preiskovalca eBaya s platforme odstranil 1,3 milijona izdelkov. (...) V tem primeru smo enega od elementov, ki so nam bili označeni, že odstranili."

"Obstajajo jasni znaki, da je tam velik problem"
Carina Popovici je od decembra večkrat pisala podjetju eBay v ZDA ter njegovima izpostavama v Veliki Britaniji in Nemčiji, da bi izrazila svoje pomisleke. Med drugim je zapisala, da je treba vprašanje obravnavati "z vso resnostjo, ki si ga zasluži". A še zmeraj čaka na odgovor. "Tako zelo sem se trudila govoriti z njimi. Zelo sem razočarana, ker ne odgovorijo. Res sem zelo vznemirjena zaradi tega. Nosijo odgovornost. Ne morejo se samo pretvarjati, da ne vidijo, kaj se dogaja, ker je tega toliko. Obstajajo jasni znaki, da je tam velik problem," je dejala strokovnjakinja, sicer vodja švicarskega podjetja Art Recognition, ki pri raziskavah sodeluje z univerzama Liverpool in Tilburg na Nizozemskem.

Peter Paul Rubens, Jesenska krajina s pogledom na Het Steen v zgodnjem jutru, 1636, olje na lesu, 131,2 cm x 229,2 cm. Foto: Wikipedia
Peter Paul Rubens, Jesenska krajina s pogledom na Het Steen v zgodnjem jutru, 1636, olje na lesu, 131,2 cm x 229,2 cm. Foto: Wikipedia

Analiza pritrdila kritikom, da je razstavljeno delo kopija
V podjetju Art Recognition delajo s tehnologijo, ki uporablja dve vrsti umetne nevronske mreže pri analizi umetnin v zapletenih podrobnostih – od vzorcev čopičevih potez do barvnih palet. Do danes so to tehnologijo v podjetju uporabili za analizo več kot 500 del v več zbirkah. Analiza je, denimo, dala sliki Petra Paula Rubensa v londonski Narodni galeriji, naslovljeni Jesenska krajina s pogledom na Het Steen v zgodnjem jutru, 98,76-odstotno verjetnost v korist umetnika.

V primeru slike Samson in Dalila pa je analiza izpodbijala njeno pripisovanje temu flamskemu mojstru, kar je podprlo dolgotrajne dvome nekaterih kritikov, da v galeriji visi kopija. Tehnologija je podprla tudi identifikacijo nekaterih glede avtorstva spornih del, kot je na primer avtoportret Vincenta van Gogha iz leta 1889, ki ga hranijo v Narodnem muzeju v Oslu.

Popovici je dejala, da je tehnologija spremenila zmožnost prepoznavanja ponaredkov na spletu: "V preteklosti je bilo res težko opaziti te stvari, ker ne morete vzeti vzorcev iz slike na spletu. Toda z novo tehnologijo je preprosto. Lahko preprosto prenesete sliko in v 10 minutah boste vedeli. Mislim, da je treba ljudi opozoriti na to," je sklenila strokovnjakinja.