Ne glede na to, po kateri poti se odločimo za nakup vozila, je cilj slovenskega kupca enoten. Prej ali slej mora postati latnik vozila. V drugih evropskih državah se uveljavlja najem vozila. Avto uporabljamo, nismo pa lastniki. Foto: EPA
Ne glede na to, po kateri poti se odločimo za nakup vozila, je cilj slovenskega kupca enoten. Prej ali slej mora postati latnik vozila. V drugih evropskih državah se uveljavlja najem vozila. Avto uporabljamo, nismo pa lastniki. Foto: EPA
MMC RTV SLO/V povprečju financiranje traja okoli pet let.
evro
Večina novih vozil pri nas je kupljenih s pomočjo neke oblike financiranja. Velja pravilo, da moramo v mesečno družinsko obremenitev s hladno glavo. Trenutni finančni tok nas namreč lahko zavede in na dolgi rok zapelje v stiske. Foto: Pixabay

Na Valu 202 so pred časom poročali, da je bilo pred dvema letoma v Sloveniji na področju lizinga premičnin sklenjenih za milijardo evrov poslov: 42 odstotkov za nova osebna vozila, 20 odstotkov za rabljena, dobra četrtina za komercialna vozila, preostalo predstavljajo plovila, gradbena mehanizacija in industrijska oprema. Lizing premičnin postaja vse bolj dostopen, kupec pa praviloma lahko dobi avtomobil hitreje, tudi v uri ali dveh, medtem ko mora na posojilo počakati dan ali dva.

Vsi so se mu smejali, a ne dolgo
"Za to, da bi kupili avtomobil, že nekaj časa ne potrebujemo denarja. To je vedel že ustanovitelj General Motorsa, ki je leta 1918 ponudil prva posojila. Vsi so se mu smejali, vključno s Henryjem Fordom. Vsi so dejali, da je treba varčevati, dati denar na stran in kupiti avtomobil. On je vedel, da je treba pomagati ljudem do njihovih sanj. In leta 1958 je bilo sklenjenih že 40 milijonov pogodb za posojilo avtomobila,“ zgodbo o financiranju vozil začenja Andrej Brglez, avtor oddaje Avtomobilnost, kjer so se v eni izmed preteklih oddaj posvetili financiranju vozil.

Nekateri kupci se obregnejo ob to, da posojilo ali lizing na koncu pomeni samo, da niso pravi lastniki avtomobila. Kot pravi Brglez, Slovenci v preteklosti nismo želeli posojil, nismo želeli lizingov, danes pa z veseljem kupujemo z vsemi finančnimi sredstvi.

"Kupec ima avto, torej bo njegov lastnik. Le paziti mora, da bo pravočasno poravnal mesečne obroke za avtomobil,“ pravi Brglez.

Ponudbe je vedno več. Danes je avtomobile mogoče kupiti na več načinov: z gotovino, posojilom ali na lizing. Poznamo finančni in operativni lizing. Odgovor, kaj je najbolje, pa ni enoznačen, saj tudi naše želje in zmožnosti niso enake. Je pa vsekakor dobro poznati ključne razlike med najpogosteje uporabljenimi finančnimi vzvodi za lažji nakup novega ali pa rabljenega vozila.

Posojilo ali lizing?
Temeljna razlika med posojili in lizing posli je predvsem v tem, v katerem trenutku preide lastništvo vozila na stran kupca. Pri posojilu se to zgodi takoj, pri lizingu pa takoj, ko so vse obveznosti iz naslova financiranja poplačane. V preteklosti je veljalo, da so stranke v Sloveniji na splošno prisegale na posojilo in pravzaprav o lizingih sploh niso želele slišati. V zadnjih letih se je vse to zelo spremenilo.

Zakonske omejitve so tiste, ki narekujejo, kdaj je stranka sposobna odplačevati posojilo in kdaj je zanjo bolje, da uredijo financiranje s pomočjo lizinga. Če se ozremo nazaj, so izkušnje take, da je bilo pred 15 leti 90 odstotkov vseh poslov izpeljanih v obliki posojil. Danes je slika zrcalno obratna, prevladujejo lizingi.

Čustva nad razumom
Pogosto pa se tudi posamezniki pri nakupu avtomobila vedejo iracionalno, kar lahko privede do tega, da se zadolžimo prek svojih finančnih zmožnosti.

Ali pred nakupom avtomobila razmislimo, kako visoko bomo segli z zneskom nakupa? Prodajalci vozil pravijo, da vsi zagotovo ne. Emocionalno stanje stranke je v trenutku nakupa vozila na zelo visoki ravni. Takrat omejitev ni. Vse je mogoče, vse bodo odplačali. Vozilo z nakupom postane sestavni del našega življenja, celo družine in ga ne gledamo več z viška kot nekaj težko dobljenega, ampak postane naša stalnica. Posojilo ali pa lizing pa nas spremljata, štiri, pet, šest ali sedem let. Nekaj, kar je bilo na začetku super, pozneje morda ni več super.

Prodajalci se soočajo z različnimi strankami, takimi, ki pretehtajo vse možnosti, in takimi, ki se odločajo za financiranje za vsako ceno, čeprav vnaprej vedo, da posla ne bodo mogli izpeljati. Pravilo pravi, da mora po zakonu stranki, po vseh obremenitvah, če je to fizična oseba, ostati dovolj denarnih sredstev za preživetje. To mejo postavi država in je vsakič znova objavljena v uradnem listu.

V eni izmed preteklih oddaj Avtomobilnost smo se posvetili lizingom in posojilom ob nakupu vozila.