Parna lokomotiva je po šestih desetletjih znova zasopihala pod Pohorjem. Foto: Matija Mastnak
Parna lokomotiva je po šestih desetletjih znova zasopihala pod Pohorjem. Foto: Matija Mastnak

Pod Pohorjem je po skoraj šestih desetletjih, odkar so zaprli progo Poljčane–Zreče, znova zasopihala parna lokomotiva. Za nekajminutno poskusno vožnjo po približno petdesetih metrih tirov, ki jim jih je uspelo postaviti do zdaj, so lokomotivo pripravljali več kot pet ur. "Postopek je tak, da moraš vstati ob uri, ob kateri normalni ljudje ne vstajajo. Treba je preveriti vodostaj v kotlu, naliti vodo, na lokomotivo naložiti drva ali premog. Potem se očisti peč in se začnete pripravljati na kurjavo, to pomeni, da je treba na rešetko nametati premog. Ko zakurite, pa vas, preden jo lahko poženete, čaka še veliko dela," je povedal pobudnik oživitve železnice v Zrečah Anton Galun.

Ta dodaja, da je lokomotiva stara 99 let. "Izdelana je bila v Nemčiji v Berlinu. Gre za serijo, ki je bila namenjena za poplačilo škode, povzročene v prvi svetovni vojni. Je triosna industrijska lokomotiva, prazna tehta 12 ton. Ta tip lokomotive je vozil predvsem v rudnikih in železarnah. To lokomotivo so nazadnje uporabljali v železarni na Jesenicah."

Nosilci projekta so železniški zanesenjaki

Projekt, ki ga podpirajo Slovenske železnice, vodi Občina Zreče. A nosilci so železniški zanesenjaki. "Oni so vložili nešteto prostovoljnih delovnih ur in navsezadnje tudi veliko denarnih sredstev," pojasni župan Občine Zreče Boris Podvršnik.

Foto: Matija Mastnak
Foto: Matija Mastnak

Sergej Drakulić iz Bele krajine se je tokrat prostovoljno lotil temeljitega čiščenja stare lokomotive. "Najprej je bilo treba temeljito očistiti zunanjost lokomotive in streho, nato podvozje in kotel, zdaj pa se bom lotil še kabine. Ta ni bila očiščena že več let."

Na pomoč je priskočil tudi strojevodja Rok Šmon iz Borovnice. "Umazan si, ampak je luštno. Sem prišel semkaj od doma na prost delovni dan."

Železnico bodo širili

Turistična vožnja z vlakom trenutno ni mogoča, a jo nameravajo vzpostaviti v kratkem. Vagon že imajo, a ga morajo temeljito obnoviti. Nadaljevali bodo tudi obnovo železniških tirov. "Nekje do avgusta bomo uredili tire na postaji v Zrečah. Gre za približno 300 metrov tirov. Naslednje leto bomo predvidoma železnico podaljšali še za 500 metrov v smeri proti Slovenskim Konjicam. Načrte pa imamo še za nadaljnjo širitev proge," razkrije načrte Anton Galun.

Železnico gradijo s pomočjo dizelske lokomotive. Ta je v lasti Galuna. Z njo se je lahko prvič peljal tudi 12-letni Timotej. "Zelo dobro, prvič se peljem po ozkotirni železnici. No, mislim, da sem se enkrat po njej že vozil v Avstriji, a tokrat prvič v Sloveniji."

Parna lokomotiva je lokomotiva z "dušo"

Največji magnet za obiskovalce pa bo seveda parna lokomotiva. Ta je trenutno edina v Sloveniji z veljavnim dovoljenjem za vožnjo. Izpit, da jo lahko pelje, ima tudi Boštjan Metličar. "Ne da se je enako voziti kot dizelske ali električne lokomotive. Jo pa vozim z užitkom, ker parna lokomotiva ima dušo, ni le kos železa."

Osrednja slovesnost ob 100-letnici prihoda prvega vlaka v Zreče bo 12. junija.