Državljani EU-ja bodo lahko še zmeraj potovali po Združenem kraljestvu brez vizuma, pogoje priseljevanje za delo ali študij pa določa nova shema s točkami, ki jih prinašajo znanje angleškega jezika, izobrazba in višina plače pri ponudbi za delo. Foto: EPA
Državljani EU-ja bodo lahko še zmeraj potovali po Združenem kraljestvu brez vizuma, pogoje priseljevanje za delo ali študij pa določa nova shema s točkami, ki jih prinašajo znanje angleškega jezika, izobrazba in višina plače pri ponudbi za delo. Foto: EPA

Pri potovanju na Otok za obdobje do šestih mesecev evropski državljani še zmeraj ne bodo potrebovali vizuma. Do 1. oktobra 2021 bodo lahko slovenski državljani v Združeno kraljestvo vstopali z veljavno osebno izkaznico ali veljavnim potnim listom. Od 1. oktobra dalje pa bo vstop mogoč le še z veljavnim potnim listom. Državljani z urejenim statusom v okviru sheme EU-ja bodo lahko v Združeno kraljestvo z osebno izkaznico vstopali do najmanj 31. decembra 2025.

Državljani Združenega kraljestva bodo izenačeni z državljani tretjih držav, ki za vstop v schengensko območje ne potrebujejo vizuma. Vendar bodo lahko v nasprotju z evropskimi turisti na Otoku, Britanci brez vizuma v EU-ju ostali skupno največ 90 dni v obdobju šestih mesecev, navaja Associated Press. Od leta 2022 bodo morali pred vstopom izpolniti shemo ETIAS, trenutno v veljavi za ZDA, Kanado, Novo Zelandijo in Avstralijo, s katero državljani ne potrebujejo vizuma, a je plačljiva.

Letalski promet med EU-jem in Združenim kraljestvom letno prepelje okoli 110 milijonov potnikov. Foto: EPA
Letalski promet med EU-jem in Združenim kraljestvom letno prepelje okoli 110 milijonov potnikov. Foto: EPA

Evropski potni list za hišne ljubljenčke ostaja veljaven

Nekaj sprememb se napoveduje za vstop hišnih ljubljenčkov. Združeno kraljestvo bo sicer še naprej priznavalo potni list EU-ja za hišne živali, za potovanje ljubljenčkov iz Združenega kraljestva v EU pa bo treba predložiti zdravstveno spričevalo živali, urejanje katerega po navedbah Guardiana traja dober mesec dni.

Mednarodno vozniško dovoljenje ne bo potrebno

Glede vozniških dovoljenj ne bo večjih sprememb, tudi če so sprva bile pričakovane. Ob upoštevanju načela recipročnosti se bodo lahko po 1. januarju vozniška dovoljenja, izdana v Sloveniji, še naprej uporabljala za vožnjo motornih vozil na območju Združenega kraljestva brez potrebe po mednarodnem vozniškem dovoljenju, na primer ob turističnih potovanjih, poslovnih obiskih in kratkotrajnem prebivanju na Otoku. Mogoča bo tudi zamenjava vozniška dovoljenja brez ponovnega opravljanja vozniškega izpita, denimo po določenem obdobju po preselitvi v Združeno kraljestvo.

Sporazum o prihodnjih odnosih med Združenim kraljestvom in EU-jem je uradno postal britanski zakon, potem ko ga je po končni potrditvi v britanskem parlamentu podpisala kraljica Elizabeta II.

Sporazum o trgovini in sodelovanju je v sredo najprej potrdil spodnji dom britanskega parlamenta, in sicer s 521 glasovi za in 73 proti, nato pa še lordska zbornica.

Združeno kraljestvo bo opolnoči tako urejeno zapustilo evropski notranji trg in carinsko unijo. "Usoda te velike države je zdaj dokončno v naših rokah," je dejal britanski premier Boris Johnson. Dodal je, da to nalogo "prevzemamo z namenom in interesi britanske javnosti, ki je v središču vsega, kar počnemo".

"31. decembra ob 23. uri zaznamuje nov začetek v zgodovini naše države in novem odnosu z Evropsko unijo kot največjim zaveznikom. Ta trenutek je končno napočil in zdaj je čas, da ga izkoristimo," je še dejal Johnson.

Predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen in predsednik Evropskega sveta Charles Michel sta že v sredo v Bruslju v imenu EU-ja podpisala sporazum o prihodnjih odnosih z Združenim kraljestvom po brexitu, kasneje pa ga je v Londonu podpisal tudi Johnson. Sporazum pa je bil objavljen tudi v uradnem listu EU-ja. "Zadnja ovira dogovora o brexitu je premagana," je ob tem na Twitterju zapisal tiskovni predstavnik nemškega predsedstva Svetu EU-ja Sebastian Fischer. Tako bo lahko sporazum v petek začel začasno veljati, je dodal.

Sporazum so pogajalci obeh strani sklenili prejšnji četrtek. Dogovor na 1250 straneh, ki ga bo Evropski parlament potrjeval v prvih mesecih leta 2021, obsega prosto in pravično trgovino, ekonomsko in socialno partnerstvo, varnost državljanov ter upravljanje sporazuma.

Britanski operaterji za zdaj ne nameravajo uvesti stroškov gostovanja, vendar bodo ti po pisanju britanskih medijev čez nekaj časa skoraj zagotovo vzpostavljeni. Foto: EPA
Britanski operaterji za zdaj ne nameravajo uvesti stroškov gostovanja, vendar bodo ti po pisanju britanskih medijev čez nekaj časa skoraj zagotovo vzpostavljeni. Foto: EPA

Mobilno gostovanje bo predvidoma dražje

Državljani EU-ja bodo morali biti ob izkrcanju na Otoku po novem pozorni tudi na cene mobilnih podatkov, klicev in sporočil. Dogovor med Brusljem in Londonom je namreč mobilne operaterje zgolj pozval k "razumnim cenam za gostovanje", ni pa podaljšal prepovedi dodatnih stroškov za gostovanja. Glavni britanski operaterji – EE, 02, Vodafone in Three – so sicer že sporočili, da ne nameravajo znova uvesti stroškov gostovanja, poroča Guardian.

Evropska zdravstvena kartica veljavna do poteka

Glede zdravstvenega zavarovanja za potnike je še precej nejasnosti. Bruselj in London sta v dogovoru zapisala, da vse evropske kartice zdravstvenega zavarovanja (EHIC), ki so bile izdane pred 31. decembrom 2020, veljajo do poteka veljavnosti.

Britanska vlada je sicer za svoje državljane napovedala novo "globalno kartico zdravstvenega zavarovanja" (GHIC), ki bo nadomestila EHIC, a še ni jasno, kdaj jo bodo začeli izdajati – do takrat za Britance po Uniji velja tudi dokazilo o zdravstvenem zavarovanju v domovini. Evropski državljani bodo po izteku veljavnosti kartic evropskega zdravstvenega zavarovanja morali za potovanje po Otoku skleniti zasebno zdravstveno zavarovanje, navaja Euronews.

Britanski letalski prevozniki ne bodo več smeli povezovati različnih mest v EU-ju. Foto: Reuters
Britanski letalski prevozniki ne bodo več smeli povezovati različnih mest v EU-ju. Foto: Reuters

Spremembe v prometu

Brexit prinaša tudi spremembe za prevozniška podjetja in letalski promet. Po podatkih Evropske komisije med državami EU-ja in Združenim kraljestvom letno prepeljejo približno 210 milijonov potnikov in približno 230 milijonov ton tovora.

Sporazum o trgovini in sodelovanju omogoča nepretrgano in trajnostno letalsko, cestno, železniško in pomorsko povezljivost med stranema.

Združeno kraljestvo s 1. januarjem 2021 ne bo več del liberaliziranega letalskega trga EU-ja ter Evropske agencije za varnost v letalstvu (EASA), britanski letalski prevozniki pa ne bodo več letalski prevozniki EU-ja, zaradi česar ne bodo imeli več enakih pravic v evropskem zračnem prostoru kot do zdaj.

Slovensko zunanje ministrstvo (MZZ) sporoča, da pozdravljajo potrditev dogovora. Za Slovenijo bo Združeno kraljestvo tudi po izstopu iz EU-ja pomemben partner, dodajajo. "Slovenija si bo v prihodnje prizadevala za nadaljevanje tesnih in dobrih dvostranskih odnosov ter krepitev političnega dialoga in sodelovanja na vseh področjih skupnega interesa, zlasti na področjih gospodarstva, investicij, znanosti, izobraževanja in kulture," so zapisali. Z MZZ-ja so še sporočili, da bosta državi "konstruktivno sodelovanje nadaljevala tudi v okviru mednarodnih forumov".

Britanske letalske družbe ne bodo povezovale držav EU-ja

Še naprej bodo sicer njihova letala lahko preletavala evropski zračni prostor brez pristanka ter prevažala potnike ali tovor iz Združenega kraljestva v EU. Ne bodo pa smela več prevažati potnikov ali blaga med dvema letališčema v Evropski uniji ali med Združenim kraljestvom in dvema letališčema v Uniji (npr. linija London–München–Varšava). Prav tako ne bodo smela več prevažati potnikov med letališči v Združenem kraljestvu, EU-ju in tretji državi (npr. London–Amsterdam–Bangkok), bodo pa na teh relacijah lahko prevažala tovor.

Cestni prevoz: za voznike tovornjakov ne bo sprememb

Na področju izvajanja cestnega prometa za slovenske prevoznike ne bo večjih sprememb, piše v predlogu stališča Slovenije glede sporazuma. Določbe sporazuma so namreč usklajene z evropskim pravnim redom, kar pomeni, da so pogoji za izvajanje mednarodnega cestnega prevoza ostali enaki. Pogoja za izvajanje tako ostajata licenca in opravljena temeljna kvalifikacija voznika, ki se bosta medsebojno priznavala, tako da za slovenske prevoznike niso potrebni nobeni dodatni postopki.

Za evropski cestni promet velikih sprememb naj ne bi bilo, saj se bodo licence in poklicne kvalifikacije za voznike medsebojno priznavale. Foto: Reuters
Za evropski cestni promet velikih sprememb naj ne bi bilo, saj se bodo licence in poklicne kvalifikacije za voznike medsebojno priznavale. Foto: Reuters

Avtobusi, vlaki in ladje enako kot do zdaj

Redne mednarodne avtobusne linije bodo v skladu s sporazumom o trgovini in sodelovanju še naprej lahko povezovale EU in Otok. Osnova za izvajanje občasnih avtobusnih prevozov je t. i. sporazum Interbus iz leta 2002, ki pokriva območje Unije in sedmih nečlanic. Združeno kraljestvo se bo sporazumu pridružilo 1. januarja 2021.

Še naprej bodo lahko delovale tudi železniške povezave, če bodo operaterji obeh strani upoštevali predpise na obeh straneh. Sporazum o trgovini in sodelovanju pa sicer ne pokriva področja železniških storitev. Glede pomorskega prometa sporazum zagotavlja odprt in recipročen dostop do pristanišč in pristaniških storitev.

Pravice državljanov EU-ja, že naseljenih na Otoku, ostajajo enake

Državljani EU-ja, ki že živijo na Otoku ali bodo tja prišli pred 31. decembrom, lahko do 30. junija prihodnje leto zaprosijo za prednaselitveni ali naselitveni status, ki jim omogočata enake pravice, kot jih imajo Britanci. V Veliki Britaniji živi približno 3,2 milijona državljanov članic Unije.

Podobno velja za okoli milijon državljanov Združenega kraljestva v Evropi. Vsem Britancem, ki so v EU-ju bivali pred 31. decembrom, bo večina oz. 14 držav članic omogočila enake pravice kot do zdaj, v drugih bodo morali znova zaprositi za status stalnega prebivalca.

Reuters poroča, da so številni Britanci pandemiji navkljub pohiteli s selitvijo v Evropo. V zadnjem letu se je denimo v Španiji in Portugalskem precej povečalo število tam živečih Britancev.

V Združenem kraljestvu biva okoli 3,2 milijona državljanov članic EU-ja. Foto: AP
V Združenem kraljestvu biva okoli 3,2 milijona državljanov članic EU-ja. Foto: AP

Za status na Otoku zaprosilo 3880 slovenskih državljanov

Po podatkih slovenskega veleposlaništva v Londonu je do 30. novembra za status zaprosilo 3880 slovenskih državljanov. Med njimi jih je 1790 prejelo naselitveni status, 2040 pa prednaselitvenega. Podatkov o tem, ali je število Slovencev v Združenem kraljestvu po de iure brexitu 31. januarja kaj upadlo, na veleposlaništvu nimajo.

Sistem priseljevanja: Nujno znanje angleščine in ponudba za delo

Združeno kraljestvo bo januarja uvedlo novo shemo priseljevanja z zbiranjem točk, s katero želijo privabiti visokokvalificirane delavce, kar naj bi prineslo "konec zanašanja na poceni delovno silo iz Evrope", poroča Euronews. Evropski državljani ne bodo več imeli prioritete pri priseljevanju.

Vsak državljan EU-ja, ki bo hotel v Združenem kraljestvu ostati dlje kot šest mesecev, da bi tam bival, delal ali študiral, bo moral zaprositi za vizum. V skladu z novim sistemom bodo morali priseljenci za pridobitev vizuma zbrati najmanj 70 točk. Te bodo pridobili za posebne veščine, sposobnosti in poklice.

Znati bodo morali tudi angleški jezik in imeti ponudbo za delo z letno plačo v znesku najmanj 25.600 funtov (30.820 evrov). Za vizum bodo lahko zaprosili tudi tisti s plačo 20.480 funtov (24.620 evrov), če bodo dobili delo na področju, kjer primanjkuje delavcev, ali imajo doktorat, povezan z delom. Posebni vizumi bodo tudi za visokokvalificirane delavce oz. globalne talente ter za inovatorje in zagonska podjetja.

Britanska vlada želi z novo shemo priseljevanja pridobiti visokokvalificirano delovno silo. Foto: Pixabay
Britanska vlada želi z novo shemo priseljevanja pridobiti visokokvalificirano delovno silo. Foto: Pixabay

Konec medsebojnega priznavanja poklicnih kvalifikacij

Od začetka novega leta poleg tega ne bo več veljalo medsebojno priznavanje poklicnih kvalifikacij med EU-jem in Združenim kraljestvom. Državljani EU-ja, ki so kvalifikacije pridobili v Združenem kraljestvu, in vsi Britanci, ne glede na to, kje so pridobili kvalifikacije, bodo morali priznanje pridobiti v posamezni državi članici.

Usklajen sistem socialne varnosti

Dogovor o prihodnjih odnosih ureja tudi usklajevanje sistemov socialne varnosti in zagotavlja, da za posameznike kadar koli velja le en sistem socialne varnosti. S tem so se izognili tveganju, da bi posameznik plačeval dvojne prispevke za socialno varnost ali da za posameznika v določenem trenutku ne bi veljal noben sistem nacionalne varnosti in bi tako ostal brez socialne zaščite.

Vključene so dajatve za bolezen, dajatve za materinstvo in očetovstvo, dajatve za invalidnost, dajatve za starost, dajatve za preživele osebe, dajatve za nesreče pri delu in poklicne bolezni, pomoči ob smrti, dajatve za brezposelnost ter dajatve pred upokojitvijo.

Za vključitev v sistem socialne varnosti se upošteva načelo kraja, kjer posameznik dela, podobno velja za javne uslužbence ter letalsko in ladijsko osebje. Se pa lahko države članice opredelijo, ali bodo izkoristile možnost izjeme od tega načela, in to naknadno sporočijo Evropski komisiji.

Sistem napotitev delavcev v povezavi z ohranitvijo zavarovanja v državi zaposlitve ostaja podoben kot do zdaj. Napotitve se lahko na podlagi ohranitve zavarovanja v državi zaposlitve opravljajo dve leti brez možnosti podaljšanja. Vsi statusi napotenih delavcev po 1. januarju 2021 se ohranijo do konca dejavnosti.

V lanskem šolskem letu naj bi v Združenem kraljestvu študiralo okoli 143.000 evropskih študentov. Foto: Reuters
V lanskem šolskem letu naj bi v Združenem kraljestvu študiralo okoli 143.000 evropskih študentov. Foto: Reuters

Konec programa Erasmus – visoke šolnine za tuje študente

Slovensko veleposlaništvo v Londonu ocenjuje, da med Slovenci v Združenem kraljestvu prevladujeta visokokvalificirana delovna sila in študenti. Zanje se bo življenje precej spremenilo, saj bo Združeno kraljestvo s 1. januarjem zapustilo evropski študijski program Erasmus. Britanske univerze so posvarile, da bo odhod iz Erasmusa povzročil za okoli 270 milijonov evrov izgub v BDP-ju. V šolskem letu 2018/2019 je po ocenah parlamentarne študije v Združenem kraljestvu študiralo 143.000 evropskih študentov, njihove šolnine pa se bodo s koncem programa Erasmus najverjetneje močno povišale, še navaja Euronews.

Med Gibraltarjem in Španijo tudi po brexitu možno prosto gibanje ljudi

Madrid in London sta dosegla načelni dogovor o ohranitvi prostega gibanja med Gibraltarjem, ki je pod britansko suverenostjo, in Španijo, so sporočili s španskega zunanjega ministrstva. To jim je uspelo tik pred iztekom prehodnega obdobja po brexitu, ko bo Združeno kraljestvo zapustilo evropski enotni trg in carinsko unijo.

"S tem se ograja umika, schengen velja za Gibraltar, omogoča odpravo nadzora med Gibraltarjem in Španijo," je pojasnila španska zunanja ministrica Arancha Gonzalez Laya. Po njenih besedah se bo z vstopom Gibraltarja v schengen zunanja meja EU-ja in nadzor na njej s španske meje preselila na gibraltarska mednarodna letališča. Izvajala ga bo Evropska agencija za zunanje meje Frontex pod nadzorom Španije, saj Gibraltar ne more izvajati nadzora, ker ni država, Združeno kraljestvo pa za to, ker ni del schengna.

Tako med Gibraltarjem, ki leži na skrajnem jugu Iberskega polotoka, in Španijo od petka ne bo neprepustna zunanja meja EU-ja. Če ne bi bilo dogovora, bi s petkom med ozemljem pod britansko suverenostjo in Španijo nastala t. i. trda meja, kar bi povzročilo težave ljudem in podjetjem na obeh straneh.