Kdo ve, kaj bi Kurt Cobain porekel na lomilca najstniških src Justina Bieberja (rodil se je dober mesec, preden je Cobain umrl), v majici Nirvana. Foto: AP
Kdo ve, kaj bi Kurt Cobain porekel na lomilca najstniških src Justina Bieberja (rodil se je dober mesec, preden je Cobain umrl), v majici Nirvana. Foto: AP

Znamka Marc Jacobs je pred kratkim predstavila kolekcijo Redux Grunge 1993/2018, v katero je vključenih več kosov, ki jih je že na prvi pogled mogoče povezati s prepoznavno črno-rumeno ikonografijo Nirvane. Zdaj zastopniki skupine, ki je razpadla leta 1994, po smrti frontmana Kurta Cobaina, trdijo, da so pri Marcu Jacobsu nepooblaščeno uporabili podobo Nirvane v namen lastne promocije, zato so vložili tudi tožbo proti omenjenemu modnemu podjetju, v kateri navajajo še nepooblaščeno uporabo ikonografije, kakršno je skupina uporabljala od leta 1992, poroča Guardian.

"Nepopravljiva škoda za Nirvano"

Navajajo tudi reference na Nirvano v trženjskem gradivu, med drugim so pri omenjeni modni znamki na svojem Tumblrovem profilu objavili (zdaj že odstranjen) mem, v katerem se poleg odlomka Nirvanine uspešnice iz leta 1991 Smells Like Teen Spirit pojavi vodja znamke, Marc Jacobs, osebno, v majici z napisom Come as You Are, še eni uspešnici omenjene zasedbe iz leta 1992.

V tožbi dejanje hiše Marc Jacobs opisujejo kot "tiransko, goljufivo in škodoželjno" in trdijo, da so s tem Nirvani povzročili nepopravljivo škodo, saj na ta način zmanjšujejo vrednost licenciranih izdelkov z ikonografijo skupine.

V tožbo so vključili še blagovnici Saks Fifth Avenue in Neiman Marcus, v katerih so bili izdelki na prodaj. Zahtevajo denarno odškodnino in umik omenjenih izdelkov iz prodaje ter umik vseh namigov na Nirvano iz promocijskega gradiva.

Tovrstna zloraba ikonografije kultne zasedbe sicer ni nič novega, majice in puloverje z napisom Nirvana je mogoče najti tako rekoč na vsaki tržnici. A "male ribe" je težko tožiti za velike vsote denarja, zato zastopniki skupine le redko ukrepajo, v tem primeru pa je drugače, saj je Marc Jacobs podjetje z večmilijonskimi prometom, so pri Guardianu povzeli besede Alexandra Rossa, partnerja v odvetniški pisarni Wiggins LLP, specializirani za glasbeno industrijo.

16-letna plesalka Maddie Ziegler v majici Nirvana. Foto: AP
16-letna plesalka Maddie Ziegler v majici Nirvana. Foto: AP

Jacobsova zgodovina "sposojanja" iz grungeevske subkulture

Kot zanimivost velja omeniti, da je bil leta 1993, ko je bila Nirvana na vrhuncu slave, Marc Jacobs odpuščen z mesta kreativnega vodje pri znamki Perry Ellis ravno zaradi zdaj že razvpite grungeevske kolekcije, v kateri je kombiniral flanelasti karo, svilo in potisk lobanj (pravzaprav je aktualna Redux Grunge le osvežena Jacobsova grungeevska kolekcija izpred 25 let). Le leto kasneje je, na krilih slave zaradi za tisti čas "šokantne" kolekcije, ustanovil lastno znamko in svojo prvo kolekcijo predstavil leta 1994. Istega leta je umrl Kurt Cobain in, kot bi dejali mnogi, z njim tudi grunge.

Znamka Marc Jacobs je sicer že nekaj časa v težavah, modni poznavalci so razočarani nad njihovimi kolekcijami, pa tudi kupci jih zapuščajo. Po drugi strani pa raste vrednost predmetov, povezanih z ikonografijo glasbenih skupin, saj se prodaja vse manj glasbe na nosilcih zvoka in je treba zaslužek iskati drugje.

Kot piše Guardian, cveti tudi trg majic vintidž s podobami glasbenih skupin. Leta 2011 je tako neznani kupec iz Avstralije za majico s koncerta Led Zeppelin leta 1979 na Knebworthu odštel 10.000 dolarjev.