Tako ocenjuje modni slog Slovencev Maja Zupančič, ki stoji za ljubljansko trgovino z rabljenim blagom po imenu Pulz.

V Pulzu ne vračajo v življenje le starih oblačil, temveč tudi vinilke. Foto: Bernarda Conič
V Pulzu ne vračajo v življenje le starih oblačil, temveč tudi vinilke. Foto: Bernarda Conič

Maja je od nekdaj gojila ljubezen do mode in starih zaprašenih stvari, stvari, ki imajo svojo zgodbo. Ključnega pomena pa je bilo njeno bivanje v tujini, kjer so trgovine z rabljenim blagom že veliko dlje kot pri nas, pa tudi dostopnejšekupcem so. Pobliže jih spoznala v Gdansku in nekaj let pozneje v Berlinu: "Moram priznati, da so me popolnoma navdušile! Prav tako sem bila navdušena nad slogom ljudi, ki so si bolj upali izstopati kot pri nas." Iz Berlina se je nato preselila nazaj v Slovenijo, kjer s svojo izobrazbo ni našla sebi primernega dela, zato je iskala alternative: "Pristala sem v eni izmed trgovskih verig, kjer mi delo res ni bilo pisano na kožo in mi je bilo v bistvu tako hudo, da sem obupno začela iskati izhode in razmišljati, kaj lahko naredim, da mi ne bo treba več opravljati podobnih del, ki me ne izpopolnjujejo."

Ko je ljubezni do vintagea prištela še ljubezen do okoljevarstva, se ji je utrnila ideja ‒ v prestolnici je odprla Pulz. Tudi ime samo skriva ljubezen do vintage kosov: "Ime izhaja iz tega, da se nam, ljubiteljem vintage mode, ob pogledu na edinstvene vintage kose ali ob poslušanju vinilk s kakovostno elektronsko glasbo dvigne srčni utrip oz. pulz. Prav tako pa smo želeli kratko in udarno ime, ki gre hitro v uho."

Pri Pulzu so se osredotočili na t. i. šuške (živopisne trenirke, ki zaradi sestave šumijo, op. a.), bunde, pisane srajce in bluze, džins ... Foto: Bernarda Conič
Pri Pulzu so se osredotočili na t. i. šuške (živopisne trenirke, ki zaradi sestave šumijo, op. a.), bunde, pisane srajce in bluze, džins ... Foto: Bernarda Conič
Kombinezoni so še vedno zelo iskani. Foto: Bernarda Conič
Kombinezoni so še vedno zelo iskani. Foto: Bernarda Conič

V Sloveniji je trgovin z rabljenimi oblačili malo, tako da se je glas o modnem in drugačnem second handu hitro razširil. Pa se ji zdi, da imajo Slovenci zadržke do rabljenih kosov: "Nimam občutka, da smo še vedno tako zadržani do blaga iz druge roke. Res pa je, da so naša populacija predvsem mladi, ki niso toliko obremenjeni z zadržki. Po mojih izkušnjah bi zagotovo rekla, da so tu mlajše generacije naredile premik naprej. Je pa presenetljivo veliko starejših, ki pridejo v trgovino in izrazijo veliko podporo temu načinu porabe, torej načelu trajnostne mode, ki mu sledimo."

Večkrat slišimo tudi, da so oblačila in obutev iz preteklosti neuničljiva, medtem ko se nova uničijo že po drugem pranju: "Včasih je bila kakovost bistveno boljša, stvari so bile narejene, da trajajo, danes pa to žal ne drži več. Zaradi množične porabe proizvajalcem ni več v interesu, da je nekaj neuničljivo, temveč stvari trajajo določen čas, da si gremo potem lahko kupit nov izdelek. Pa to ne velja samo pri tekstilni industriji. Težava je predvsem v poceni delovni sili in materialih, ki jih uporabljajo, ter pri kemični obdelavi teh, za katere se pa veliko potrošnikov ne zaveda, da so nekateri celo škodljivi za zdravje."

V Pulzu prevladujejo kosi iz 80. in 90. let prejšnjega stoletja: "Moda 80. in 90. se zagotovo vrača, kar lahko vidimo tudi pri večini komercialnih ponudnikov, ki skušajo nove izdelke narediti po navdihu avtentičnih. Sami ponujamo praktično vse vrste kosov, razen obutve in spodnjega perila. Predvsem smo se osredotočili na t. i. šuške (živopisne trenirke, ki zaradi sestave šumijo, op. a.), bunde, pisane srajce in bluze, džins ... Najbolj iskane so ravno šuške, srajce in puloverji znamk Adidas, Kappa, Reebok …"

Glede na to, da v Sloveniji tudi bolšji trgi niso pogosti, nas je zanimalo, kje nabavljajo blago: "Imamo dobavitelje iz tujine, nekaj jih je tudi z bolšjih trgov v tujini, pri nas jih ni ravno veliko, pa še tisti, ki so, ne ponujajo ravno oblačil. Se pa najde tudi kak kos, ki ga izbrskamo iz omar babic in dedkov."

Foto: Bernarda Conič
Foto: Bernarda Conič

V Pulzu ne vračajo v življenje le starih oblačil, temveč tudi vinilke. Kako bi opisali to vračanje k preteklosti, smo nostalgični, trajnostno naravnani ali kaj tretjega: "Verjetno je kar kombinacija vsega, za nekatere pa je tudi modna muha. Veliko lahko pripišemo tudi estetskemu videzu, vinilke so posledično veliko privlačnejše za zbiratelje, za plošče moraš prav tako skrbeti in celoten postopek je nekako čaroben. Zvok z vinilke je tudi bolj topel, organski, poteka pa tu nenehno boj med privrženci vinila in digitalne glasbe, kateri zvok je kakovostnejši."

Pulz je trgovina s konceptom, takšnih v tujini kar mrgoli, v Sloveniji pa teh primanjkuje, s čimer se strinja tudi sogovornica: "Želimo si, da Pulz ne bi bil samo second hand trgovina, kamor prideš in nekaj kupiš ali ne. Želimo si, da ne bi bilo grupiranje na te in one, ampak je tu dobrodošel vsak, vsi glasbeni 'kruji', ki jih v Ljubljani ne manjka. Tako SOLVD mesečno prireja pred žurom v K4 najprej "live streame" pri nas, sami pa imamo prav tako mesečne evente Wax Addicts at Pulz, kjer vrtijo glasbo didžeji iz različnih 'krujev', obenem pa predstavimo še po eno mlado lokalno modno znamko."