Facebookov zaslužek je v letu 2022 presegel 23 milijard ameriških dolarjev. Foto: Reuters
Facebookov zaslužek je v letu 2022 presegel 23 milijard ameriških dolarjev. Foto: Reuters

Spletno mesto, ki ga je takrat 19-letni Mark Zuckerberg s tremi prijatelji leta 2004 zagnal pod imenom thefacebook.com, je bilo sprva namenjeno le študentom, kmalu zatem pa se je preimenovalo v Facebook in odprlo za splošno javnost.

Facebook je vse od ustanovitve nenehno rastel. Pred 10 leti je imel približno 1,23 milijarde mesečno aktivnih uporabnikov, lani pa je njihovo število preseglo tri milijarde, piše francoska tiskovna agencija AFP.

"Ko je Facebook začel delovati, je bil revolucionaren. Težko je preceniti vpliv, ki ga je imel na oblikovanje vsega, od pop kulture do politike in našega vedenja na spletu," je za francosko tiskovno agencijo AFP ocenila analitičarka družbe Insider Intelligence Jasmine Enberg.

Navedla je več funkcij in smernic, ki jih je uvedel ali razvil Facebook, danes pa jih je mogoče opaziti pri večini družbenih omrežij in na drugih spletnih mestih. Med njimi so ciljno usmerjeni oglasi, uporaba algoritmov in služenje z zbiranjem podatkov o uporabnikih.

Facebook je postal poznan tudi po tem, da je uspešne inovacije kopiral od svojih tekmecev ali pa jih je preprosto kupil. Primer takšne prakse sta omrežji Instagram in WhatsApp, ki sta danes del Facebookove družine Meta, navaja AFP.

Z Googlom je Facebook postal velikan spletnega oglaševanja. Zuckerberg, ki še vedno vodi podjetje, je najprej veliko vložil v pridobivanje uporabnikov, nato pa je začel uporabljati različne metode za ustvarjanje ogromnih zaslužkov, običajno s ciljno usmerjenimi oglasi.

"Facebook je nepogrešljiv del digitalne spletne krajine, predvsem za milenijce ter rojene v 80. in 90. letih prejšnjega stoletja. Zaradi dosega se mu oglaševalci ne morejo upreti," je še dejala analitičarka Enberg.

V letu 2022, ki je bilo za podjetje relativno slabo, je Facebookov zaslužek presegel 23 milijard ameriških dolarjev, navaja AFP.

Facebook je bil izjemno vpliven že pred več kot desetletjem. Vstaje v arabskih državah leta 2011, ki se jih je prijelo ime Arabska pomlad, so bile znane tudi kot Facebookove revolucije, saj je imelo to omrežje veliko vlogo pri organiziranju protestov in odpora, poroča Deutsche Welle.

Tožbe zaradi zlorab podatkov in kršenja zasebnosti

Podjetje se je zaradi svojega poslovnega modela pogosto znašlo tudi v težavah. Zuckerberg se je moral večkrat zagovarjati pred sodišči in ameriškim kongresom, v zadnjih letih pa so deževale tožbe in finančne kazni, med drugim zaradi zlorab osebnih podatkov in kršenja zasebnosti.

Facebook je bil obtožen vplivanja na izid predsedniških volitev v ZDA leta 2016, čemur je sledil škandal, povezan z nezakonitim zbiranjem osebnih podatkov in podjetjem Cambridge Analytica, ki je prišel na dan leta 2018.

Podjetje je večinoma brez vedenja uporabnikov Facebooka analiziralo podatke okoli 50 milijonov teh uporabnikov, in sicer z namenom vplivanja na odločanje volivcev z zelo personaliziranimi sporočili.

Odmevno je bilo tudi Zuckerbergovo zaslišanje pred kongresom leta 2021.

Naložbe v inovacije

Kljub vsem škandalom in kontroverznim praksam pa je Facebook še naprej rastel. Ta nenehna širitev mu je omogočila naložbe v inovacije, vključno z umetno inteligenco in navidezno resničnostjo. Facebookovo matično podjetje se je konec leta 2021 preimenovalo v Meta, zlasti zaradi Zuckerbergove vizije o vseprisotnem povezanem virtualnem svetu, t. i. metaverzumu.

Število uporabnikov samo v Indiji 340 milijonov

Facebook za zdaj ostaja klasično družbeno omrežje, ki še vedno vsako leto zasede prvo mesto po številu redno aktivnih uporabnikov. Indija je trenutno po številu uporabnikov s 340 milijoni na prvem mestu, več kot 100 milijonov jih imajo tudi ZDA, Brazilija in Indonezija. V Sloveniji je Facebook na začetku leta 2023 po podatkih portala datareportal uporabljalo nekaj več kot 937.000 ljudi.

Več kot polovica uporabnikov po svetu ob tem še vedno spada v starostno skupino od 18 do 34 let kljub vse bolj uveljavljenemu prepričanju, da je Facebook omrežje za starejše, medtem ko mlajše generacije raje uporabljajo druge platforme, kot so Snapchat, Instagram in TikTok.

Poznavalci opozarjajo, da ima uporaba omrežja, kot je Facebook, dvojno ceno. Uporabniki jo najprej plačajo s svojimi podatki, obenem pa tudi s krajšanjem razpona svoje pozornosti.