Tomaž Prosen. Foto: Fakulteta za matematiko in fiziko

S Fakultete za matematiko in fiziko Univerze v Ljubljani (FMF) so sporočili, da je Tomaž Prosen, v sodelovanju z Googlovim laboratorijem Quantum AI v prestižni znanstveni reviji Science, objavil članek z naslovom "Dinamika magnetizacije v Heisenbergovi spinski verigi pri neskončni temperaturi".

Raziskava Prosena in njegove ekipe po navedbah FMF-ja osvetljuje popolnoma nov tip transporta v kvantnih materialih, ki je nekje vmes med tradicionalno difuzijo in idealnim balističnim transportom.

"To delo, ki je nastalo v sodelovanju s skupino za kvantno računalništvo podjetja Google, temelji na simulacijah dinamike Heisenbergove spinske verige z uporabo digitalnega kvantnega računalnika. Rezultati so potrdili prejšnje teoretične napovedi profesorja Prosena in sodelavcev s FMF-ja, hkrati pa odkrili nove, presenetljive pojave, ki kažejo na obstoj novega univerzalnega razreda neravnovesne statistične fizike," so navedli.

"Naše raziskave odpirajo nova vrata v razumevanju kvantnih transportnih pojavov. Ponosen sem na sodelovanje s kolegi na Univerzi v Ljubljani, ki je vodilo do tega dosežka, ter Googlovo Quantum AI ekipo, saj smo skupaj presegli tradicionalne meje znanja. Ta dosežek ne označuje le napredka v fiziki, ampak tudi potrjuje potencial kvantnih simulacij za razreševanje kompleksnih znanstvenih vprašanj", je pojasnil Prosen.

Na FNF-ju so navedli, da gre za eno prvih zares uporabnih kvantnih simulacij novih, neravnovesnih kvantnih transportnih pojavov. "Univerzalni digitalni kvantni računalnik na 46 superprevodnih kvantnih bitih s skoraj zanemarljivimi napakami simulira dinamiko mnogodelčnega kvantnega magneta. Rezultat gre deloma preko state-of-the art simulacij na klasičnih računalnikih in predstavlja prvo empirično evidenco za nov univerzalnostni razred kvantnega transporta," so dodali.

Slovenski znanstvenik prispeval k preboju v kvantni fiziki