Museo d’Annunzio Segreto stoji ob Gardskem jezeru v severni Italiji. Foto: Wikipedia
Museo d’Annunzio Segreto stoji ob Gardskem jezeru v severni Italiji. Foto: Wikipedia

Tatinska tolpa je 6. marca okoli 5.30 zjutraj vdrla v Museo d’Annunzio Segreto, ki stoji na zgodovinskem posestvu Vittoriale degli Italiani, in odnesla skoraj vse eksponate z razstave italijanskega kiparja Umberta Mastroiannija (1910–1998). Šlo je za občasno razstavo, naslovljeno Kot vroče in tekoče zlato. Zlatnine Umberta Mastroiannija, ki so jo odprli konec lanskega decembra in bi jo naj zaprli 8. marca, torej le dva dni po kraji.

V lasti dedinje kiparjeve vdove
"Kar se je zgodilo, je škoda brez primere za Mastroiannijevo umetniško zapuščino in škoda za italijansko umetnost zlatih artefaktov," je po pisanju Artneta dejala Paola Molinengo Sosta, dedinja kiparjeve vdove in predsednica oddelka za avtentikacijo in katalogizacijo v Centru za preučevanje del Umberta Mastroiannija.

Vse umetnine so bile last dedinje, pri čemer je bil sploh prvič razstavljen tako velik del zbirke. Edino delo, ki ga niso odnesli tatovi, je Uomo/Donna (slov. Moški/Ženska), ki ga je Mastroianni ustvaril med letoma 1960 in 1961. Na novinarski konferenci je bila izražena bojazen, da so odtujeni zlati predmeti nemara že pretopljeni.

Iz kopalnice v garderobi izruvan umivalnik
Tatovi so v muzej, ki se stoji v amfiteatru omenjenega zgodovinskega posestva, prišli skozi kopalnico v eni od garderob. Umivalnik je bil izruvan s kladivom, tako da je v steni ostala luknja, skozi katero so si utrli pot v muzej. Ko so prišli v notranjost, so prav tako s kladivom razbili steklene vitrine, v katerih so bile Mastroiannijeve stvaritve.

Umberto Mastroianni je bil eden najslavnejših italijanskih kiparjev 20. stoletja. Foto: EPA
Umberto Mastroianni je bil eden najslavnejših italijanskih kiparjev 20. stoletja. Foto: EPA

Ko je osebje poslopja Vittoriale naslednje jutro prišlo, da bi odprlo razstavo za obiskovalce, je bilo soočeno s praktično praznimi polomljenimi vitrinami. Z razstave je bilo ukradenih 48 kosov, vključno z broškami, prstani in dragulji, izdelanimi med 50. in 90. leti minulega stoletja. Presenetljivo pa je stalna zbirka ostala nedotaknjena, četudi med drugim vključuje nadvse dragocene dragulje znanega italijanskega zlatarja in draguljarja Maria Buccellatija, ki so bili razstavljeni nedaleč od vitrin z Mastroiannijevimi deli.

Krajo preiskujejo italijanski karabinjerji poveljstva za zaščito kulturnih dobrin, ki v svetovnem merilu velja za eno najboljših enot za zaščito umetnin in druge kulturne dediščine. Med drugim so se lotili prečesavanja posnetkov nadzornih kamer na posestvu in v bližnjem mestu Gardone Riviera na zahodni obali Gardskega jezera. "Treba je priznati, da so tatovi izkazali veliko profesionalnost," je bil po pisanju Garda Posta odkrit vodja posestva Vittoriale degli Italiani Giordano Bruno Guerri. "Naš alarmni sistem je zelo obsežen in na najvišji ravni, a očitno se nas je lotila skrajno specializirana tolpa," je še dodal za lokalni spletni portal.

Muzej posvečen spornemu italijanskemu pesniku
Museo d’Annunzio Segreto je bil ustanovljen leta 2010, ki ponuja na ogled zasebne predmete, kot so oblačila, arhivski dokumenti in pohištvo, ki so bili nekoč v lasti italijanskega pesnika Gabrieleja d’Annunzia, čigar fašistični ideali so vplivali tudi na Benita Mussolinija.